Naar het zuiden... - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Oscar Lemmens - WaarBenJij.nu Naar het zuiden... - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Oscar Lemmens - WaarBenJij.nu

Naar het zuiden...

Door: Oscar

Blijf op de hoogte en volg Oscar

14 November 2009 | Spanje, Sevilla

Inmiddels is het zaterdag, dus het wordt zo langzamerhand tijd voor m´n tweede verhaaltje, te beginnen met woensdagmorgen, toen ik nog in het (van hieruit gezien) koude Madrid was. Omdat ik alleen was (Julie lag nog te slapen), ben ik maar een stukje Madrid ingelopen en langzaam wakker geworden in een parkje met een (Spaans, jawel!) krantje erbij. Ontbeten op z´n spaans met dikke chocolademelk en churros, daarna door naar het grootste museum van Madrid: het Prado. Het deed z´n reputatie eer aan, echt een prachtig museum, alleen wel heel erg groot! Het bleef maar komen, kamer na kamer, vooral Goya, Velazquez en Rubens waren niet te stoppen. Daarna naar het Bernabeu geweest (alleen ff omheen gelopen, niet naar binnen, want dat had ik al een keer gedaan en verder moesten we zo langzamerhand toch ook eens aan ons budget gaan denken, wat tot op de dag van vandaag niet erg hard gelukt is). Daarna was het plan even bij de universiteit te gaan kijken, maar dat liep enigzins uit de hand. Een dik anderhalf uur rondlopen later hadden we dan eindelijk onze weg terug gevonden. Maargoed, was niet heel erg want het zonnetje scheen, de lucht was blauw en de temperatuur prima. Toen in het caféetje om de hoek van ons hotelletje gegeten. Met een goed stuk vlees, een flinke dosis patat en een omeletje was het eerste warme eten van de reis binnen en dat was genieten! Verder bietje TV gekeken (natuurlijk weer een flauwe spelshow, lijkt erop dat de Spanjaarden aan weinig anders doen dan dat en zeer slecht geacteerde soaps --> balans van 10 minuten spaanse soap kijken: 1 dode, 1 hand eraf, 1 gijzeling en 2 verbroken relaties. Deze dolle dwaze 10 minuten werden opgevolgd door 15 minuten een huilende man tegen een muurtje, maargoed de spanning was er! Van zo´m ijzersterk verhaal kan de vaderlandse soap nog heel wat leren!)
De ochtend erna vertrokken we naar Córdoba, een prachtige rit met de bus door het dorre Spaanse land. Wat mij betreft zijn we nu aangekomen in het echte Spanje. Alles ademt warmte, de planten, de grond, de gebouwen en de mensen. De zon heeft het buiten tot een goede 25 graden opgestookt, een prima temperatuurtje als je het mij vraagt. We hadden natuurlijk weer niets geregeld, dus we moesten nog iets vinden om te slapen, geen gemakkelijke opgave moet ik zeggen. Uiteindelijk zijn we door een mannetje naar een hotel aan de andere kant van de stad gebracht, iets aan de dure kant, maar wij vonden het allang best. ´s Avonds naast het hotel gegeten in een typisch spaans tentje, de muren behangen met foto´s en schilderijtjes van stierenvechters, 2 grote stierenkoppen aan de wand en behalve een barretje waarachter wat hammen hingen en een paar tafeltjes was de ruimte gevuld met vaten sherry. We aten stier met tomaat en daarna nog kaas van de streek temidden van een steeds groter wordende groep oude mannetjes aan de sherry.
De ochtend erna het hoogtepunt van de reis tot nu toe. Alleen het oude centrum van Córdoba ingelopen en door de smalle straatjes met moorse gebouwtjes en mandarijnboompjes en met de opgaande zon in het gezicht naar de mezquita geweest (de kathedraal in de moskee). Daarna in het hotel ontbeten met appels en mandarijnen en de mezquita ingeweest. Heel appart, je loopt een moskee in met aan de zijden kapelletjes van allerlei christelijke heiligen en door de moorse bogen zie je in het midden een groot altaar: de kerk in de moskee. Toen we daaruit kwamen besloten we diezelfde dag nog naar Sevilla te gaan. Daar laat aangekomen moesten we weer een hele tijd zoeken naar een hotelletje, alles was vol. Uiteindelijk zijn we terrecht gekomen in een klein kamertje waarin ze naast het bed nog plaats hebben gevonden voor een douchecabine, een kast en (daartussenin) een wastafel. In de hoek van de kamer begrenzen twee muurtjes met een deurtje erin de wc: een sjofele zaak dus, maar beter dan niets. Toen Sevilla by night maar eens verkend en de reden gevonden van de drukte in de stad: er werd een nieuwe bisschop ingewijd in de grote kathedraal in het centrum. Het hoogtepunt (het opzetten van de bisschoppelijke mijter) meegemaakt en de rest van de stad eens doorgelopen. Het nachtleven van Sevilla (dat voor de jongeren, omdat ze pas op hun 18e mogen drinken, bestaat uit met z´n allen op de pleintjes hangen) ging nog rustig enkele uren volle gas door, wat mijn nachtrust geen goed deed.
Vandaag dan. ´s Morgens even door Sevilla gelopen, kathedraal van binnen bekeken, en wat fruit gehaald om mee te ontbijten. (Laat ik niet mijn slechte begin van de dag onvermeld laten. Na mijn matige nachtrust besloot ik maar een goede douche te nemen om de dag mee te beginnen. Die had ik echter pas net achter de rug of de ellende ving aan. Nadat ik m´n hele tas overhoop had moeten halen om mijn boxers, die natuuuurlijk onderin zaten, te pakken, en dus slechte zin had=p, liet ik bij het dichtdraaien vande kraan een glas van de wastafel vallen en die viel niet zoals een normaal glas in 20 stukken, maar in 100.000, verspreid over de hele kamer.) De rest van de dag heeft min of meer in het teken gestaan van het naderende vertrek van mijn reisgenootje, die het na morgen voor gezien houdt hier. Dat hield in dat we op souvenirjacht zijn geweest tot we erbij neervielen en 2 internetcafés hebben bezocht om de nodige zaken te regelen. Uiteindelijk nog op een terrasje pizza en hamburgermetpatat naar binnengewerkt (met een cerveza die echt nergens op leek, geloof niet dat ze hier ooit van de nederlandse ´twee vingers´ hebben gehoord, want enige schuimkraag viel niet te ontdekken, moeten maar eens naar de connaisseur komen voor een heuse tapcursus, want, dat viel me eerder ook al op, hier zetten ze een biertje gewoon onder de tap en zetten dan de tap aan tot het bierje driekwart vol is en draaien dan de tap dicht. Geen schuim, geen afschuimen, resultaat: een vuil, schuimloos biertje in een longdrinkglas.) wat vanavond waarschijnlijk een vervolg gaat krijgen bij een heus laatste avondmaal. De vooruitzichten: morgen naar Malaga, Julie op het vliegtuig zetten en dan alleen verder. Jullie gaan het horen. (En binnenkort de foto´s, die ik eigenlijk vandaag erop wilde zetten, maar omdat ik het kabeltje in het hotel vergeten was gaat dat er niet meer van komen.)
Lataaaa!

• 15 November 2009 - 12:51

Diederik:

Oscar, mooi dat je het zo naar je zin hebt. Ben benieuwd naar de foto"s!!!!! Vandaag 1e wedstrijd zonder de oude aanvoerder, kijken wat dat ons gaat brengen!!
    Super fijne reis nog