Lissabon (1) - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Oscar Lemmens - WaarBenJij.nu Lissabon (1) - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Oscar Lemmens - WaarBenJij.nu

Lissabon (1)

Door: Oscar

Blijf op de hoogte en volg Oscar

02 Januari 2010 | Portugal, Lissabon

Bom dia allemaal!
Het is alweer een tijdje geleden, we zijn al 11 dagen in Lissabon, dus het werd weer eens tijd... Daar gaan we.
Maandag de 21e waren we nog in Sevilla. Terwijl ik een verhaaltje aan het schrijven was, was Robin naar het busstation (kop of munt verloren). Daarna hebben we maar een feestje gebouwd met een fles champagne, gewoon omdat het kan, zoals dat zo mooi heet. ´s Avonds brak de zondvloed los en liep heel Sevilla onder.
De volgende dag vertrokken we naar Lissabon. Opgestaan op een goddeloos uur (6 uur) om door de stromende regen naar het busstation te lopen. Nou, dan voel je je fijn, half 7 ´s ochtends, nat tot op het bot, genieten genieten. De bus gepakt naar Faro, waar we om 11 uur in de bus naar Lissabon stapten. Of beter, wilden stappen. Want we waren de oud-Portugese gewoonte vergeten om je tickets om te wisselen voor tickets, wat natuurlijk een vereiste was. Helaas misten we daardoor de bus en moesten we wachten op de volgende. Om 5 uur in Lissabon, snel naar het centrum, nog sneller een plaats om te slapen gevonden, daarna wat gegeten en ´s avonds een terrasje gepakt. Helaas kregen we het daar min of meer aan de stok met een groep zakkenrollers, die er niet zo blij mee waren dat wij een beetje rond aan het kijken waren, waardoor we maar weer richting de kamer zijn gegaan.
Woensdag ontbeten in het hotel (2e keer deze reis dat er ontbijt in het hotel was) en daarna het eerste stuk Lissabon verkend: de volkswijk Alfama. Heuvel en kasteel beklommen, van het uitzicht genoten en weer terug naar beneden. Daar zitten kijken naar de chaos van de Portugese trammen (hoe ze het voor elkaar krijgen, voertuigen op rails in een chaos te laten belanden is me nog niet helemaal duidelijk, maar het gebeurt!). ´s Middags hamburgers gegeten (entrocot op een broodje) en ´s avonds beetje op de kamer gehangen.
Donderdag de dag begonnen met een verhuizing van formaat. We zijn precies 1 verdieping hoger ingetrokken, de kamer recht boven de onze, aangezien het financieel wat beter was daar. Daarna de foto´s op CD gezet en naar het postkantoor geweest voor een pakketje (waar we natuuurlijk verkeerd waren, raar natuurlijk om er vanuit te gaan dat een postkantoor in Lissabon ook echt een Lissabons postkantoor is, want die was aan de andere kant v.d. stad). Geweldig gegeten bij het HardRockCafé (mega frituur mix), alleen hadden we het vermoeden dat de bediening stijfstond van de pillen (of andere stimulerende middelen). Daarna wat kerstinkopen gedaan (flesje wijn, flesje mojito) en een cadeautje voor Robin gekocht. ´s Avonds bescheiden kerstavond gevierd.
Vrijdag was alles dicht in de stad en zijn we eigenlijk de hele dag op de kamer geweest. ´s Avonds kerstdiner met een lekkere durum döner van de kebabtent om de hoek (het enige wat open was). Daarna slechte Jackie Chan films gekeken.
Zaterdag zijn we naar het treinstation gelopen (i.v.m. vertrek richting Mallorca begin janurai). Het zonnetje scheen en het was rond de 23 graden, wat anders dan de koude Nederlandse kerst. Op weg naar de stad het Fado-museum ingeweest (Fado is de traditionele muziek van hier). Echt een aanrader, weinig te zien, maar je kan er wel echt fado beleven. Geluncht bij de Mac, die bij ons om de hoek zit (net zoals de kebabzaak dus, een mooi toeval) en ´s avonds in een fadorestaurant gegeten. Je kan daar gewoon eten, maar af en toe komen er twee gitaristen en afwisselend een man en een vrouw wat fadoliederen zingen. Heel bijzonder!!
Zondag zijn we met de tram naar Belém geweest, wat de mooiste wijk van Lissabon zou zijn. Het klooster van San Jeronimo bezocht, wat echt prachtig was, op de toren er tegenover geweest (mooi uitzicht) en de toren van Belém bezocht (heel toeristish, niet heel bijzonder). Alles bij elkaar is er in Belém een heleboel te zien, maar heeft het veel minder sfeer dan de volkswijken rond het centrum. ´s Avonds Mac gegeten en een pilsje gedronken op de kamer.
Tot zover deel 1, deel 2 volgt...

• 02 Januari 2010 - 14:42

Jesse:

Wauw, klinkt als een topplekje daar in dat hotel! een goedkopere kamer, een mac en kebabzaak in de buurt, mooie omgeving!
    Lijkt erop dat het geluk jullie kant op komt, of heb ik dat mis?

Wat heb je Robin cadeau gedaan?

• 02 Januari 2010 - 14:44

Oscar Lemmens:

Yes, is een topplekje! Maargoed, het geluk is tot nu toe eigenlijk voortdurend met ons. * klopt af *

Heb Robin een simpel geurtje gegeven;)