Marokko en weer terug - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Oscar Lemmens - WaarBenJij.nu Marokko en weer terug - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Oscar Lemmens - WaarBenJij.nu

Marokko en weer terug

Door: Oscar

Blijf op de hoogte en volg Oscar

02 December 2009 | Spanje, Córdoba

Hee allemaal!
Ik ben terug in Córdoba, het is echt goed hier, ik ben m´n portemonnaie kwijt en ik zit hier vast tot zaterdag. Ik zal eens vertellen hoe het allemaal zo is gekomen.
Vrijdag 27 november werd ik wakker in Jerez de la Frontera, was vroeg opgestaan, de bus gepakt naar Tarifa en vandaar de boot naar Tanger. Om 2 uur was ik door de controles en officieel in Marokko! Daar werd ik opgewacht door een man van ´de overheid´. Nieuw in Marokko dacht ik, we zien wel wat er gaat gebeuren, en raakte met hem aan de praat. Hij bracht me naar een prima hotel (op het eerste gezicht dan, later bleek de wc in de douche te staan (!!) en die nacht ben ik een bestookt door een flinke luchtmacht muggen), en liet me wat van de stad zien. Daarna heb ik bij hem thuis, in een typische volkswijk gegeten en op het dakterras gestaan terwijl ze vanaf de minnaret opriepen tot gebed. Wel een mooie ervaring, bij een normale marokkaanse familie thuis. Na een vervolg op de rondleiding en een ´chai´ (wat de marokkanen 24 uur per dag, 7 dagen per week, non-stop drinken) vond ik het tijd om te gaan slapen en wilde vertrekken. Dat vond hij een goed plan, als ik even bij hem afrekende. Dat was nieuw voor me, meteen ervaring opgedaan in het opgelicht worden.
De volgende dag ging ik vol goede moed op pad, maar helaas was ik de enige. Alles was gesloten, er was feest. En feest is in Marokko iets anders dan Koninginnedag in Nederland. Ik zal proberen het een beetje te schetsen: In de hele stad ruikt het naar barbecue, die ook overal op straat te zien zijn. Barbecue is hierbij een olievat met (of zonder) rooster erop, met een vuurtje erin. Op de barbecue lagen hele schapenkoppen, gespiesd aan een houten balkje. Om de barbecue zaten mannen de schapenkoppen en -poten los te hakken (en daarom lagen er allerlei schapendelen om de barbecue). Over straat, waar je moest oppassen niet in de stromen bloed te gaan staan, liepen mannen met bebloede kleren met grote messen.
Dat was allemaal even wennen.
Ik ben de dag doorgekomen door in de paar open barretjes rond te hangen en de stad te bekijken. ´s Avonds was alles weer open en heb ik het nachtleven van Tanger een beetje verkend.
De volgende dag regende het dat het goot en dat was voor mij het teken terug te keren naar Europa. Iets van Marokko gezien en nou weer terug naar ´veilig´ Spanje. Taxi naar de haven, boot naar Tarifa en bus naar Sevilla (die ik miste omdat mijn horloge nog op marrokaanse tijd stond). Voor de avond (in Sevilla) stond ´el classico´ op het programma: Barcelona-Real Madrid, die ik bekeken heb in een caféetje vol schreeuwende spanjaarden. Wat zitten praten met een Spanjaard (die hoe meer we dronken hoe sneller spaans ging praten) en de avond eindigde in een ander barretje waar hij me de oren van de kop kletste en ik besloot dat dit weinig meer voorstelde en naar huis ging.
Maandag een beetje in Sevilla rondgehangen, het Alhambra van Sevilla gezien en de rest van de middag besteed aan het natekenen van moorse patronen. ´s Avonds paella en vlees gegeten en kaartje voor de volgende dag naar Córdoba gekocht.
Gisteren aangekomen in ´vertrouwd´ Córdoba, waar vrij snel´m´n portemonnaie werd gerold. Gelukkig zat er weinig in, maar er moest toch vanalles geregeld worden. Eerst naar de Guardia Civil, omdat ik dacht dat dat de spaanse politie was. Al snel zag ik grote posters met gezichten en namen van ETA-kopstukken hangen en toen tot de tanden bewapende halve militairen me kwamen helpen wist ik dat ik fout zat. Naar de policia local gestuurd (andere kant van de stad), die me weer naar een ander politiebureau stuurden (terug naar waar ik vandaan kwam). Aangifte gedaan en pappa gebeld, die verder alles geregeld heeft. Met de hulp van Annet en haar broer en zijn vrouw, Frans en Lina, die in Spanje wonen, heb ik nu weer genoeg geld om de tijd door te komen in Spanje en Engeland (waar ik maandag, dinsdag en woensdag ben i.v.m. Cambridge), en als ik dan terugkom woendag is Robin er, zit mijn tijd alleen erop en kan het grote feest gaan beginnen!
Ohja, nog waard te vermelden is mijn zo trots veroverde avondmaal van gisteren, dat ik had gekocht van de 5 euro die ik los had bewaard in een tasje. Daarmee in de winkel brood en kaas gekocht, waarmee ik de koning te rijk, lachend naar huis liep (geloof dat menig Spanjaard raar heeft opgekeken naar die jongen die daar zo breed lachend met een brood rondliep).
Het is nou woensdagmiddag, ik ben morgen en vrijdag sowieso nog hier, van het weekend vertrek ik naar Madrid en maandag heeel vroeg naar Engeland. Ik ga er nog maar eens wat moois van maken die laatste dagen!
Ciaooo!

Voordat ik het vergeet, bedankt allemaal voor de leuke reacties, het geeft wat extra energie voor als het allemaal wat moeilijker is, wetende dat jullie met me meekijken!

  • 02 December 2009 - 14:41

    Pim:

    Je maakt het toch allemaal weer mee ;)
    Gelukkig dat ze jou niet voor ETA lid aanzagen :p

  • 02 December 2009 - 15:00

    Martijn 'vedette' :

    hey vedette...

    klinkt allemaal heel koning... succes en vooral veel plezier verder!

    groeten uit het met wolken besmeurde enschede!

  • 02 December 2009 - 16:25

    Johannes:

    Hi

    leuk verhaaltje man, zorg dat je nog een update schrijft voor je naar Camebridge vertrekt. ik ben benieuwd naar het vervolg!

    groetjes uit utrecht

  • 02 December 2009 - 18:25

    Jesse:

    hahahaha ze hadden je al bijna opgepakt zeker, stapt 'ie zomaar ff een militairenbureau binnen!

  • 02 December 2009 - 18:34

    \\//\/:

    éj Oscar,
    Je leert je lesjes daar wel erg "rieel" zeg. Altijd (when ever, where ever) goed op JOU spullen letten, wat van jou is is van jou dus moet je goed "bewaken"! Maar dat zul jij inmiddels als geen ander weten!
    Leuk en goed dat je buiten Europa gaat! (Lijkt me wel beetje saai in je eentje), maar ga met die vriend van je samen de wereld maar eens verkennen! Zodat je geen spijt krijgt ergens niet geweest te zijn!
    Je maakt, als je ze maakt, maar een paar wereld reizen in je leven! Nu heb je daar tijd en geld voor, maar zal lang duren voordat je dit weer hebt! (school, werk, familie, vrouwtje)
    So enjoy every second!

    Heeél veel plezier, ervaringen en gezelschap gewenst!!

    Hoor je snel weer!
    Ciao

  • 02 December 2009 - 19:12

    Bob :

    Oscar jonge, fijn dat je het goed hebt daar het isje gegund!!! Veel liefs en goetjes Bob ik blijf je volgen..

  • 03 December 2009 - 12:00

    Oscar:

    Chicas y chicos,

    Er staan nog geen foto´s op, want daar heb ik hier nauwelijks ruimte voor, maar Mister Sebas had een goede suggestie, de foto´s komen z.s.m. op m´n hyves! Maargoed, dat laat ik dan wel weten. Leuk dat jullie me volgen!

    Ciaoo!

  • 03 December 2009 - 23:21

    Thomas:

    Als we daar Godfather Oscar 'unibrau' Lemmens niet hebben. Echt tof om iets van je te horen (heb deze site niet meegekregen). Hou je het nog wel vol tussen al die chicka bonita's?

    Gr Thomas.

    Ps: timisoara-Ajax 1-2 Rat mist 2 penalty's. Wat een kleurloos figuur is het ook.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Córdoba

Wereldreis

Recente Reisverslagen:

10 Februari 2010

Cubaaa!!

03 Februari 2010

Mallorca

23 Januari 2010

Mallorca in de sneeuw, regen en zon

23 Januari 2010

Het nieuwe jaar: Lissabon en aankomst op Mallorca

02 Januari 2010

Lissabon (2)
Oscar

Actief sinds 28 Okt. 2009
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 10151

Voorgaande reizen:

09 November 2009 - 30 November -0001

Wereldreis

Landen bezocht: